follow us

line
Alia Berti Zein
name : Alia Berti Zein
Degree: Diploma in Private Law
Profession: Lawyer Legal Adviser - Attorney in Private Law
AliaBerti.jpg الدرجة العلمية: دراسات عليا في القانون الخاص
<br>المهنة : محامية بالإستئناف/ محامية في مجال القانون الخاص الاسم :  عليا بارتي زين
الدرجة العلمية: دراسات عليا في القانون الخاص
المهنة : محامية بالإستئناف/ محامية في مجال القانون الخاص
hr
Lawyer Alia Berti Zein was elected as a board member of the Beirut Bar Association without being affiliated to any political group. Fifteen years ago, she first joined the International Union of Lawyers, (UIA) which comprises 300 bar associations and 3 million attorneys from around the world. She held there, the position of chairman of the Committee «Legal Status of Women». She represented the Beirut Bar Association more than once in International Association annual conference, organized in a different country each year. She addressed regularly various topics, with a special focus on women’s rights.
She was elected to the Executive Council of the Maronite League, founded 60 years ago, and was the first woman to enter its Council.
Alia Berti Zein also remains active in the public domain and in humanitarian sectors. The most important of the initiatives that she hopes to implement is increasing citizens’ awareness and education about their rights and duties; and applying the law of gratis compulsory primary education, which would serve to reduce the number of street children. As a result of her interest in social and humanitarian issues, she envisages the unity of organizations with similar goals and projects, which would reflect on their performance and transform them into a more effective lobbying force capable of attaining their aims.
Her ideas do not stop at this point, as she also transcends social work to political activism. She strives to educate women, allowing them to master the skills necessary to become politically active and competent. In parallel, she is supporting women’s quota draft law, which is currently under study, leading the highest possible number of women into the political field, be it in the parliament or the government. She believes the most major issues facing Lebanon are sectarianism and favoritism, which only result in corruption.
نتخبت الأستاذة عليا بارتي زين عضو مجلس في نقابة المحامين في بيروت من دون أن يكون لها ارتباط بأي فريق سياسي. عُيّنت رئيسة لجنة حقوق المرأة في الإتحاد الدولي للمحامين الذي يضم ثلاثمئة نقابة محامين في العالم وثلاثة ملايين محامٍ، وذلك لدى إنتسابها إلى الإتحاد منذ خمسة عشر عاماً. مثّلت نقابة المحامين أكثر من مرّة في المؤتمر السنوي، الذي ينظّمه الإتحاد كل سنة في بلدٍ مختلف، وتناولت في محاضراتها عدّة مواضيع أبرزها حقوق المرأة .
انتخبت في المجلس التنفيذي للرابطة المارونية التي تأسّست منذ ستين عاماً، وكانت أول امرأة تنتخب عضواً في المجلس .
إلى جانب كلّ هذه المهام، لا تزال الأستاذة زين ناشطة في المجال العام والحقول الإنسانية. أهمّ المشاريع التي ترغب في تنفيذها هي توعية المواطنين على حقوقهم وواجباتهم، وتطبيق قانون التعليم الإلزامي المجاني للمرحلة الإبتدائية سعياً إلى إلغاء ظاهرة أطفال الشوارع أو الحدّ من انتشارهم. من باب اهتمامها بالشؤون الإجتماعية والإنسانية تعرض فكرة توحيد الجمعيات ذات الأهداف والمشاريع المشتركة، ما ينعكس زحماً في آدائها ويجعل منها قوة ضغط أكثر فاعلية في إتجاه تحقيق المطالب والتسريع في ترجمتها على أرض الواقع. أفكارها لا تتوقف عند هذا الحدّ إذ انها تتعدّى العمل الإجتماعي الى الإطار السياسي، حيث تشجّع على دخول أكبر عدد ممكن من النساء في الأحزاب السياسيّة لتلقّي الخبرة اللازمة ليصبحن مؤهلات، وتؤيد مشروع قانون الكوتا النسائية الذي هو قيد الدرس حالياً، ما يسمح بإدخال عدد أكبر من السيدات في المعترك السياسي سواء في الحكومة أو في البرلمان بنظرها إن أبرز المشاكل التي يواجهها لبنان هي الطائفية والمحاصصة والمحسوبيات وما ينتج عنها من فساد .
Phone Number: 009613377088
Email: alia.bertizein@zeinlawfirm.com
رقم الهاتف :009613377088
البريد الالكتروني :alia.bertizein@zeinlawfirm.com